Cílem semináře je poskytnout Vám informace, potřebné pro správné porozumění a vyhodnocení konfliktní situace a pro volbu odpovídající strategie jednání.
- vysvětlit podmínky, vznik a průběh konfliktu
- představit typologie konfliktních klientů
- ukázat reakce zúčastněných stran a doporučit vhodné postupy řešení
- poskytnout prostor pro Vaše konkrétní dotazy z praxe
Získané znalosti Vám pomohou, abyste lépe předcházeli konfliktům, vzniklé konflikty úspěšně zvládli a mohli šetřit svou energii na řešení věcných problémů klienta.
Školení je určeno zejména:
- úředníkům
- voleným představitelům obcí a krajů
- pracovníkům poskytovatelů sociálních služeb
- širokému okruhu dalších zájemců různých profesí, kteří jsou při jednání s klienty často vystaveni nebezpečí konfliktních situací
Lektor školení: PhDr. Mgr. Jeroným KLIMEŠ, Ph. D. - psycholog, autor řady publikací a článků zaměřených na krizové životní situace, mezilidské vztahy, manželství, rozvody a rozchody. Přednes pana lektora bývá velmi pozitivně hodnocen pro jeho velmi živou, interaktivní a poutavou formu plnou erudice i praktických příkladů.
Obsah:
- Charakteristika konfliktních situací, vybraných pojmů a zásad
- Rozdílné chování mužů a žen ve stresu vyplývajícím z konfliktu. Vliv pohlaví na zvládání konfliktů.
- Typologie lidí podle afinity ke stresu či konfliktům - hranice přetížení, hysterie, vyhledávači vzrušení (sensation seekers), autostimulační chování ("samonasírací").
- Časový průběh jednání s konfliktním manipulátorem či cholerikem a psychomotorické tempo při jednání. Práce s časem a aktivací klienta, různé techniky na jejich odhalení a zvládnutí, z části i asertivní. Konflikty a cirkadiánní cyklus (denní biorytmus člověka).
- Typologie nejčastějších případů, které úředník potkává ve své práci - kverulant versus oběť trestného činu, dementní klienti, nezpracovaná vina.
- Práce s vlastními limity - kdy nám dochází síla, trpělivost, rozum, alergie na určitého klienta, strach z napadení klientem, strach o blízké, o vlastní život, o zaměstnání. Vyhýbání se konfliktům za cenu ztráty (nejen profesní) identity.
- Rozvaha - kdy do konfliktu jít aktivně a kdy se mu naopak vyhnout. Služba klientovi versus nechat/nenechat se zneužívat klientem. Klient zneužívá kapacity úřadu na úkor a ke škodě jiných klientů.
- Zásady emailové a telefonní komunikace s klienty, kteří vyhledávají konflikty.
- Konfliktní situace vyvolané manipulativními klienty
- Odlišné uvažování v konfliktu u normálního člověka a u poruch osobnosti, zejména u chronických manipulátorů.
- Definice manipulace, typologie, určování druhů manipulativního chování na příkladech.
- Manipulativní pravidla, hry podle Berneho (transakční analýza), cyklus manipulace a antimanipulace, deriváty manipulace (pocit nároku, závist, sebelítost a sebenenávist), odlišné morální zásady manipulátorů, ostrůvkovitá společnost.
- Prožívání manipulátorů při úspěšné a neúspěšné manipulaci, degenerace mluvy, distribuce viny versus dominance.
- Odlišné prožívání konfliktů u typů s převahou psychické obrany, popření versus projekce, hypochondrie versus fobie.
- Závěr
- Konflikty vyplývající z psychopatologie, atypické a exotické - například schizofrenický klient, bájivá lhavost. Rozdíly od klasických poruch osobnosti.
- Rozbor příkladů z praxe účastníků. Závěrečné shrnutí a diskuze.
Účastníci obdrží v závěru semináře OSVĚDČENÍ s akreditací MPSV ČR.
Úředníkům ÚSC vydáme i osvědčení s akreditací MV ČR.
V ceně prezenčního semináře je kvalitní občerstvení, teplé a studené nápoje a textový materiál pro každého účastníka.
Stejný seminář můžete navštívit také v Olomouci - více info zde.
|