Faktury a fakturace v praxi - pro veřejný, neziskový i soukromý sektor (online)

Aktuality 2025

2 290 Kč
osvobozeno od DPH
VS: 125040
13.6.2025
od 8:00 do 13:00
pátek

Přednáší: Ing. Hana Juráňová,
Akreditace: Osvědčení akreditované instituce MV ČR,
Počet vyučovacích hodin: 6

ONLINE, WEBINÁŘ,

Pořadatel: OSTRAVA - tel.: +420 599 526 472, +420 734 746 068; e-mail: ostrava@vcmorava.cz

Informace o semináři

ŠKOLENÍ JE URČENO:

Pracovníkům zodpovídajícím za vystavování, přijímání, zpracování a účtování dokladů v rámci účetních jednotek ve veřejné správě, neziskové oblasti i podnikatelském sektoru (obchodní společnosti, družstva, OSVČ). 

Dále též pro pracovníky tvořící vnitřní kontrolní systém účetních jednotek a tomu odpovídající systém vnitřních směrnic  - základní zásady auditní stopy.

CÍLE SEMINÁŘE:

Vyložit Vám právní úpravu faktur - účetních a daňových dokladů - vč. fakturace s ohledem na poslední aktuality a stav platný pro r. 2025.

Podrobně probereme - druhy dokladů, jejich náležitosti, oběh dokladů, uplatňování skont, slev, zálohové faktury, splatnosti faktur, vymáhání plateb, nedobytné pohledávky a další - vč. vazeb na DPH a kontrolní hlášení. Připravovaná úprava pro elektronické faktury a digitalizaci účetnictví.

Zejména si vysvětlíme významnou změnu zákona o DPH od 1.1.2025 v oblasti neuhrazených pohledávek a závazků, včetně požadavků na opravné doklady prokazující oprávněnost změnu nároku na odpočet a oprávněnost vratky DPH.

Výklad bude ilustrován praktickými příklady a upozorněním na časté chyby.

OBSAH SEMINÁŘE:

  1. Právní úprava s účinností k 1.1.2025, metodické pokyny a stanoviska GFŘ.
  2. Aktuální pravidla pro plátce DPH v oblasti vystavování a „doručování“ daňových dokladů, v oblasti opravných dokladů, změny ve způsobu uplatnění „dobropisů“ a „vrubopisů“ pro povinnost odvodu a pro možnost odpočtu platné i pro r. 2025.
  3. Druhy dokladů (faktury, prodejky, paragony, zálohové faktury atd.), pojem faktura nemá žádný předepsaný obsah ani formu.
  4. Náležitosti účetních dokladů, vybraná ustanovení zákona o účetnictví, čísla dokladů.
  5. Oběh účetních dokladů – příklad pro přijaté a vydané faktury – i pro veřejnou správu (dle zákona o finanční kontrole).
  6. Nároky na dokumenty prokazující vyřazení majetku, účelová jednání a vliv na úpravu odpočtu DPH
  7. Náležitosti daňových dokladů – daň z příjmů, DPH, číslo dokladu, variabilní symbol,
  8. Úprava faktur pro plátce DPH - aplikace zákona o DPH - datum a místo zdanitelného plnění, uplatňování skont, slev a bonusů, fakturace v tuzemsku, v rámci EU (daňový doklad při pořízení a dodání zboží v rámci EU, při poskytnutí služeb) a mimo EU (náležitosti dokladů ve vztahu k zahraničí – dovoz a vývoz zboží), zjednodušený daňový doklad, splátkový a platební kalendář, opravný daňový doklad, přenesená daňová povinnost (reverse charge). Záznamní povinnost. Kontroly údajů uvedených na dokladech - ručení (nespolehlivý plátce, veřejné číslo účtu).
  9. Zálohy, závdavky,  zálohové faktury, předfaktury, proformafaktury, faktury za hotové, přefakturace, smluvní pokuty, problematika účetní, daně z příjmů a DPH.
  10. Občanský zákoník – fakturace na základě objednávek, zakázek, typy smluv, faktura – obchodní listina, splatnost faktur, úroky z prodlení, zánik práva vymáhání, reklamace, uznání dluhu, zápůjčka, výpůjčka, výprosa, úvěr, vznik, změna a zánik závazků, záloha, závdavek.
  11. Nedobytné pohledávky, účetní opravné položky – specifické povinnosti pro veřejnou správu, daňové opravné položky – pro všechny typy věřitelů stejné podmínky, vyřazení pohledávek, daňové dopady. Významné změny v oblasti DPH od 1.1.2025 jak pro dlužníky, tak pro věřitele.
  12. Elektronizace dokladů, elektronické podpisy, elektronická pečeť, doručování (datové schránky), počítačová čitelnost elektronických faktur – formáty pro výměnu elektronických dat, nakládání s elektronickými originály, důkazy v případě sporů nebo při kontrole finančního úřadu, nový zákon o účetnictví – zatím v nedohlednu
  13. Faktury v cizí měně, cizí jazyk, kurzové rozdíly.
  14. Archivace dokladů.
  15. Praktické příklady – faktury od vystavení, přes zaplacení až k archivaci.
  16. Specifické případy.
  17. Nejčastější chyby v účetních a daňových dokladech, opravy nedostatků – pro kontroly (vnitřní kontrolní systém, správci daně, dotace …).

Lektor semináře

Ing. Hana Juráňová

Auditor a daňový poradce, dlouholetá zkušená lektorka v oblasti účetnictví a daní pro veřejný sektor.

Organizační informace

V ceně je textový materiál pro každého účastníka. 

Přihlášení do on-line učebny je velmi jednoduché a není potřeba nic instalovat. Stačí aktuální internetový prohlížeč ve Vašem počítači nebo chytrý telefon s připojením na internet. 

Máte konkrétní DOTAZ K SEMINÁŘI k této problematice? Můžete nám jej zaslat prostřednictvím formuláře dole na stránce předem a lektor/ka si připraví na seminář odpověď. Tato služba je určena jen účastníkům semináře.

Časový program semináře: 

    7:45 - 8:00          Otevření on-line učebny a přihlašování účastníků

    8:00 - 9:30          Zahájení a 1. blok výkladu

    9:30 - 9:45          Přestávka 15 minut

    9:45 - 11:15       2. blok výkladu

11:15 - 11:30        Přestávka 15 minut

11:30 - 13:00       3. blok výkladu

13:00                    Ukončení, zpětná vazba

Dotaz k semináři

Tato služba je určena pouze platícím účastníkům semináře.
Červeně označené údaje jsou povinné.